یک و یک

یک و یک

Yekoyek
یک و یک

یک و یک

Yekoyek

مقاله در مورد نیما یوشیج


مقاله در مورد نیما یوشیج

این محصول مقاله در مورد نیما یوشیج هستش که دارای 102 صفحه می باشد

دانلود مقاله در مورد نیما یوشیج

نیما یوشیج
مقاله نیما یوشیج
دانلود مقاله  نیما یوشیج
اشعار نیما یوشیج
زندگی نامه نیما یوشیج
نیما یوشیج
آثار نیما یوشیج
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل docx
حجم فایل 428 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 102

بخشی از متن مقاله:

بخشی از متن مقاله:

علی نوری متلخص به نیما یوشیچ از پدری خان زاده به نام« ابراهیم» معروف به اعظام السلطنه و مادری از خاندان علم و هنر به نام« طوبی مفتاح» فرزند حکیم موزی شاعر و فیلسوف در 21 آبان ماه 1276 هجری شمسی برابر با 15 جمادی الثانی 1315 قمری و در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار در دهکدة یوش در یکی از دهات شهرستان نور استان مازندران بدنیا آمد. پدرش، علی نوری با گله داری روزگار می گذراند و خود نیما از همان دوران کودکی تا سن دوازه سالگی با چراگاه ها و کوهستان ها و خلاصه با طبیعت زنده و سرسبز آشنایی نزدیک داشت و در میان چادرنشینان و قبایل کوهستانی به سر می برد. چنانکه خودش می گوید:

« زندگی بدوی من در بین شبانان و ایلخی بانان گذشت که به هوای چراگاه به نقاط دور، ییلاق- قشلاق می کنند و شب بالای کوهها ساعات طولانی با هم به دور آتش جمع می شوند. از تمام دورة بچگی من به جز زد و خورد های وحشیانه و چیزهای مربوط به زندگی کوچ نشینی و تفریحات ساده ی آنها در آرامش یکنواخت و کور و بی خبری از همه جا چیزی بخاطر ندارم.....»

آخوند یوش به نیما خواندن و نوشتن آموخت؛ نیما خودش در یکی از سخنرانی هایش به نحوه ی تحصیل دوره ی ابتدایی خودف نزد آخوند یوش اشاره یی می کند و می گوید:

 «در همان دهکده که من متولد شدم خواندن و نوشتن را نزد آخوند ده یاد گرفتم او ما را در کوچه باغها دنبال می کرد و به باد شکنجه و کتک می گرفت. پاهای نازک مرا به درختهای گزنه دار می بست و با کتک زدن مرا مجبور می کرد به از برکردن نامه هایی که معمولاً اهل خانواده ی دهاتی به هم می نویسند و خودش آنها را به هم چسبانده و برای من طومار درست کرده بود. »

همچنین در یادداشتی در سن 23 سالگی در سال 1299 درباره ی سرگذشت خود و حسرت گذشت روزگاران خوش بچگی خود با عنوان« روزگاران بچگی چه روز های خوشی است!» می نویسد:« هرگز فراموش نمی کنم روزهای بچگی راکه به سرعت می گذشت. خیالات گوناگون از هرطرف مرا احاطه داشت و بر تندی برق در من می گذشتند. هر خیالی مرا به وکار مخصوصی مایل می ساخت، اما چه نوع خیال و راجع به چه چیزی بود؟ آیا برای نزداعی با رفقای کوچکم بود؟ برای بردن حق دیگری؟ برای ردست آوردن محتمل؟ و آیا برای قبول قیدی بود؟

دانلود مقاله در مورد نیما یوشیج

مقاله در مورد عمربن خیام نیشابوری


مقاله در مورد عمربن خیام نیشابوری

این محصول مقاله عمربن خیام نیشابوری هستش که دارای 27 صفحه می باشد

دانلود مقاله در مورد عمربن خیام نیشابوری

عمربن خیام نیشابوری
مقاله عمربن خیام نیشابوری
دانلود مقاله  عمربن خیام نیشابوری
خیام نیشابوری
خیام کیست
تحقیق در مورد خیام
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل docx
حجم فایل 36 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

بخشی از متن مقاله:

حکیم، فیلسوف ریاضی دان و رباعی سرای بزرگ ایران زمین،« عمربن خیام نیشابوری» نامی آشنا برای تمام ایرانیان اهل ذوق و معرفت است.« وی در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم می زیسته است. ». هر چند از تاریخ ولادت دقیق وی هیچ اطلاعی دردست نیست اما د رکتابهای معتبر قدیمی از وی بسیار یاد شده که معروف ترین آنها چهار مقاله ای نظامی عروضی سمرقندی است. وی در نیشابور چشم به جهان گشود ه است و چون شغل پدرش خیمه دوزی بود به هیمن علت وی را خیام می نامیده اند . «نامش  عمر کنیه اش ابوالفتح، لقبش غیاث الدین و نام پدرش ابراهیم بوده است.» در تمامی آثاری که در باره ی خیام از گذشته های دور تاکنون به رشته ی تحریر درآمده است، نویسندگان بر یک نکته اذعان دارند که وی به تمام فنون و معلومات زمان خود تسلط کامل داشت و در فلسفه، حکمت و  ریاضیات سرآمد دوران بود. اما با همه ی فرزانگی و دانایی، خیام مردی صریج الهجه بود و هیچگاه ا زبیان واقعیت و حقیقت ترسی به خود راه نمی داد. و به همین سبب بسیاری از ویژگی او را حمل بر تندخویی وی دانسته اند. 

داستان زیر مصداقی بر این ادعاست:

«  گویند فقیهی هر روز صبح پیش از برآمدن آفتاب نزد خیام می رفت و درس حکمت می خواند و چون به میان مردم می آمد از او به بدی یاد می کرد. عمر خیام یکبار چندتن را با طبل و بوق درخانه ی خود پنهان کرد. چون فقیه به عادت خودبه خانه ی و ی امد خیام فرمان داد تا طبل ها و بو قها را به صدا درآورند. مرد از هر سوی در خانه ای او گرد آمدند. عمر گفت:ای مردم نیشابور این فقیه شماست که هر روز در همین هنگام نزد من می آید و درس حکمت می آمود و آنگاه پیش شما از من به ن حوی که میدانید یاد می کند، اگر من همان باشم که او می گوید پس چرا از من علم می آموزد و اگر چنین نیست پس چرا از استاد خود به بدی یاد می کند.»

از این دست داستانها و حکایت ها که از سندیت معتبری نیزب رخوردار است درکتابها مختلفی ذکر گردیده که نشان از روج آزاد اندیش خیام داشته است.

 خیام بیشتر از هر چیز به تدریس فلسفه مشغول بود و به افکار و عقاید فلاسفه ی یونانن اعتقاد بسیار داشته و بویژه در حکمت و فلسفه پیرو محض.

دانلود مقاله در مورد عمربن خیام نیشابوری

مقاله داستان کوتاه در ادبیات نوین ایران


مقاله داستان کوتاه در ادبیات نوین ایران

این محصول مقاله داستان کوتاه در ادبیات نوین ایران هستش که دارای 58 صفحه می باشد

دانلود مقاله داستان کوتاه در ادبیات نوین ایران

داستان کوتاه در ادبیات نوین ایران
مقاله داستان کوتاه در ادبیات نوین ایران
دانلود مقاله داستان کوتاه در ادبیات نوین ایران
مقاله در مورد تاریخ ادبیات ایران
کتاب های ادبیات معاصر ایران
ادبیات نوین ایران
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل docx
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 58

بخشی از متن مقاله:

داستان نویسی نوین ( مدرن ) فارسی ، نوزاد آزادی  است ؛ با آزادی  تولد یافت  وبا آزادی گاه گاهی درجامعه ایرانی  رشد وتعالی  پیداکرد . درزمان حکومت های  خودکامه  پیش از انقلاب  مشروطیت ، داستان کوتاه وبلند  ورمان  به معنا  وساختار امروزی  درایران سابقه  نداشت . باتضعیف حکومت استبدادی  قاجار ، انقلاب مشروطیت  ( 1324-1327 ) درتمام شؤون اجتماعی ایران  حرکتی به وجود آورد که موجب  تحولات  بنیادی  در زمینه های  گوناگون شد  ازجمله ادبیات  تخیلی    متفاوتی  پدید آمد  که ازجهات  مختلف  از ادبیات  تخیلی کلاسیک  فارسی متمایز بود.

پیش از انقلاب  مشروطیت ، انواع گوناگون  قصه یعنی اسطوره ، حکایت اخلاقی ، افسانه  تمثیلی  ، افسانه  پریان  وسرگذشت ،رایج بودبه عبارت دیگر انواع روایت  های خلاقه ای  که به استقلال  یا به صورت  وابسته درمتن  های ادبی فارسی گذشته آمده است  ومحور آنها برسه  خصوصیت  عمده ،یعنی  برحوادث  ناگهانی وخرق عادت  وکلی گرایی  ومطلق نگری می گردد.

ادبیات داستانی   نوین( مدرن  ) فارسی  تحت تاثیر  ترجمه  رمان وداستان  کوتاه خارجی ( غرب ) کمی پیش وبعد  ازانقلاب  مشروطیت  پاگرفت . وچون با اوضاع واحوال  با زندگی طبقه  متوسط که نقش  مهمی درفراهم  آوردن  مقدمات انقلاب مشروطیت  داشت هماهنگ  وهمراه بود  . پذیرشی  روزافزون  ومقبولیتی  عام یافت وبه علت آنکه  بر خصوصیت  روانشناختی  افرادتاکید داشت ودر ضمن واقعیت های زندگی روزمره  وتلاش انسانی  ودرگیرهای  اجتماعی وسیاسی  را منعکس می کرد ، به عنوان ادبیات داستانی زنده وپویا مقام خودرا به تدریج  درمیان عامه خوانندگان  ایرانی تثبیت کرد رمان ، به خصوص  داستان کوتاه  وسیله ای شد برا ی پرداختن به زندگی  عامه مردم  وچون تصویری  عینی وموثر اززندگانی طبقات وگروه های  مختلف مردم واوضاع واحوال نابسامان  اجتماعی  وسیاسی  به دست می داد  وحامی ضعیفان  ومحرومان وافشا کننده  ناروایی  ها وبی عدالتی  ها بود ، انواع گوناگونی یافت.

دانلود مقاله داستان کوتاه در ادبیات نوین ایران

مقاله خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی


مقاله خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی

این محصول مقاله خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی هستش که دارای 27 صفحه می باشد

دانلود مقاله خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی

خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی
مقاله خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی
دانلود مقاله خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی
ارزشیابی آموزشی pdf
کتاب ارزشیابی آموزشی
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل docx
حجم فایل 19 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

بخشی از متن مقاله:

کتاب حاضر یک متن آموزشی است که شامل طیف وسیعی از روش ها و شیوه ها و راهبردهای آموزشی می باشد و سر فصلهای درسی ارزشیابی را پوشش می دهد ، که خلاصه ای از آن را می بینیم . ارزشیابی وسیله ای است که بدون استفاده از آن ، فعالیتهای آموزشی صرفا ((رها کردن تیر در تاریکی )) خواهد بود . ارزشیابی آموزشی کمک می کند نیازهای آموزشی شناسایی شود و بر اساس این نیازها ، برای نظام های درسی و آموزشی هدف گذاری شده و برنامه های آموزشی مطلوب تدوین می شود . در آستانه قرن بیست و یکم میلادی ارزشیابی آموزشی ، به عنوان شاخه ای از علوم تربیتی در ارتقای کیفیت نظام های آموزشی کاربرد قابل توجهی پیدا کرد بدین سان در هر فعالیت آموزشی به طور کلی در هر فعالیتی که برای انتقال ، برانگیختن و کسب دانش ، نگرش و توانش به عمل می آید ، از ارزشیابی آموزشی به عنوان فعالیتی مستمر و منظم برای توصیف کردن ، هدایت و اطمینان یافتن از کیفیت آموزشی استفاده می شود. سیستم ( نظام ) یکی از شیوه هایی که به کمک آن می توان فعالیت های آموزشی را به طور مطلوب تنظیم کرد رویکرد سیستمی است و از طریق آن می توان فعالیت های آموزشی را با نیازهای جهان امروزی و جهان آینده نطبق ساخت و ارزشیابی به عنوان ساز و کاری ضروری در آن منظور می شود .

تعریف سیستم:

مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته که برای تحقق هدف معینی استقرار می یابد و اجزایی دارد که در تماس با محیط باید چنان در تعامل باشد که در روندادها پس از گذشت از فرایند تغییر و تبدیل های مناسب برونداد مورد انتظار را حاصل کند .

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول سیستم

فصل دوم کیفیت

فصل سوم الگوهاب ارزش یابی

فصل چهارم چگونگی تدوین طرح ارزیابی

دانلود مقاله خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی

مقاله بررسی آثار محمود دولت آبادی


مقاله بررسی آثار محمود دولت آبادی

این محصول مقاله بررسی آثار محمود دولت آبادی هستش که دارای 83 صفحه می باشد

دانلود مقاله بررسی آثار محمود دولت آبادی

بررسی آثار محمود دولت آبادی
مقاله بررسی آثار محمود دولت آبادی
دانلود مقاله بررسی آثار محمود دولت آبادی
بهترین آثار محمود دولت آبادی
اثر محمود دولت آبادی
محمود دولت آبادی
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل docx
حجم فایل 36 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 83

بخشی از متن مقاله:

ادبیات هر سرزمینی،بخشی است جدایی نا پذیر از تا ریخ آن کشور،و تردیدی نیست که یکی از راههای نفوذ به روح هر کشوری ،مرور اد بیات آن است این ادبیات،در حقیقت ثمره فعالیت آفرینشی ادبی است که در فضای اجتماعی و فرهنگی دوران خود رشد کرده،ومتحول می شود گاه اتفاق می افتد که این فضا،مبدل به صحنه چالشی می شود روزافزون،ما بین سنت ادبی معا صر و کهن. با تلاقی بی وقفه این دو ،و همچنین برخورد مابین پاره ای از خط سیرهای ادبی ،تحولات اندک اندک آشکار شده وخطوطی که در این میان برجسته ترند ،به گونه ای محسوس تثبیت می شوند تعادلی که در این میان بر قرار می شود ،هر اندازه که شکننده باشد،از دو عامل تشکیل شده است نخست ،تحسین وسپس،تکذ یب. ادبیات مدرن ایران لحظاتی حساس از تاریخ ایران چشم گشوده است ،باز تابی است روشن از این تنشها و چالشها، از این پیشرفتها ویا تثبیتهای شکننده و نا پایدار نا بجاست اگر بپنداریم که می توانیم در چهار چوب صرفا این مقدمه،به تشریح تمامی ویژگی های ادبیات مدرن ایران بپردازیم اما این نکته بر همگان آشکار است ،که با ارزشترین و پر افتخارترین ثمره این بر خوردها در ادبیات ایران معاصر،پیدایش نوع رما ن استرمان،ازهمان بدو ظهور در عرصه های ادبی – فرهنگی ایران (مقارن با نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی )، بلافاصله با استقبال فراوان روبرو شد ،و به رغم مشکلات نخستینی که پاره ای از نویسندگان ،به منظور وفق ساختارنوشتاری وروایی خود با این نوع ادبی داشتند ،جای خود را در جامعه نویسندگان ایران باز کرد . اینگونه بود که نثر معاصر ایران، به کنکاش در حیطه رمان پرداخت، و به تدریج خود را از بند سبک پر طمطراق و متکلف حاکم بر ادبیات کلاسیک در حوزه نثر رهانید و از آن فاصله گرفت. در این میان، شاعران بیش از همه با ظهور این پدیده و یا به عبارت صحیح تر با تجدد ادبی به مخالفت پرداختند . چرا که آنان در حقیقت خود را مدافعان اصلی و مسئولان به حق نگاهبانی و صیانت و پاسداری از سنت هزار ساله شعر فارسی تلقی می کردند.

 

فهرست مطالب

مقدمه

تاریخچه

شناخت آثار

بخش اول داستانهای کوتاه

پای گلدسته امامزاده شعیب

بند

هجرت سلیمان

سایه های خسته

بیابانی

مرد

تجلیل

روایت

نتیجه گیری

دانلود مقاله بررسی آثار محمود دولت آبادی